Dől a moné
GG 2013.03.24. 00:41
Kizárólag műkedvelőknek...
Sajnos
az egyetem bekeményített, úgyhogy mostanában egyre kevesebb időm jut olvasni.
Írni meg aztán pláne. De időnként van szerencsém betévedni a moziba, és
megnézni olyan remekműveket, mint a Dől a moné.
Még
annyira a film hatása alatt vagyok, hogy hirtelen nem is tudom, hol kezdjem.
Talán a címénél. Dől a moné. Abszolút figyelemfelkeltő. De persze már a címből
is látszik, kiket céloz meg ez a film. Az értelmiséget, akik igénylik a finom
humort, az értelmiségi párbeszédeket és a bombasztikus ötleteket. Persze nem
kell művészettörténésznek vagy Monet szakértőnek lennünk ahhoz, hogy „megértsük”
a filmet, de nem árt kifinomult ízléssel bírnunk, és ebbe azért beletartoznak
bizonyos ismeretek.
Azért
írtam a megérteni szót idézőjelbe, mert valójában azoknak, akiknek ez a film
szól, nem kell érteniük. Pontosabban nem kell gondolkodniuk, elmélkedniük,
egyszerűen csak élvezniük. A fim végre – követve a XXI. századi trendet –
visszatért eredeti funkciójához, és nem akar semmi mást, csak szórakoztatni.
Nincsenek benne világmegváltó gondolatok, és nem firtat emberi jogi kérdéseket.
Ezek hiányában persze a többség rögtön az „egyszer nézhető” és az „elmegy”
kategóriákba sorolta ezt a zseniális alkotást. De nekünk, „értőknek”, igazán
élvezetes kikapcsolni az agyunkat másfél órára, és átadni magunkat a stílusos
szórakozásnak és a nevetésnek.
A
történet lényege röviden, hogy a főszereplő, Harry megelégeli, hogy a főnöke
nem értékeli szakértelmét, ezért egy nagyon gonosz tervet eszel ki. A tervben
szerepel egy roppant élelmes texasi leányzó, egy hamis Monet kép. Miközben
betekintést nyerünk Harry gondolataiba, aki elképzelni, hogyan is fogja
kivitelezni nagy tervét, már látjuk is, hogy ez bizonyára nem így fog történni.
És valóban, a gépezetbe számos hiba csúszik. Senki nem úgy reagál az adott
szituációkban, ahogy kéne, elcsattan néhány pofon, ajtók zárulnak be,
félreértések történnek, és még egy dühös oroszlán is előkerül. Ahogy az az
életben lenni szokott. Aztán persze a végén kiderül a nagy turpisság, és minden
jóra fordul, hiszen egy jó filmnek mindig happy end a vége.
A
film a főszereplő, Harry „töketlenkedésére” épít. Harry annyira szerencsétlen,
amennyire egy ember szerencsétlen lehet. Vagy talán még annál is rosszabb a
helyzet. Ez persze számos vicces jelenetet teremt, amin az összes filmnéző a
moziban hangosan nevetett. Ritka az ilyen manapság. Az érdekes az, hogy mindeközben
eszünkbe sem jut sajnálni őt, mert nem kerül életveszélybe, nem tartanak
puskacsövet a fejéhez vagy kést a torkához. Olyan apró szerencsétlenségek
történnek vele, amik bárkivel megtörténhetnek. És ahogy próbálja menteni a
helyzetet, csak egyre nevetségesebb szituációkba sodorja magát.
Nézzük
a poénokat. Sajnos nem tudtak teljesen elvonatkoztatni az új irányvonalak
gusztustalan poénjaitól. Volt benne meztelenkedés, káromkodás, büfögés és
fingás, de szerencsére csak módjával, ezért el lehetett rajta kacarászni, nem
zsúfolták tele az egész filmet ilyen ocsmányságokkal. Aztán persze volt benne
némi bunyó is, de az is csak elvétve, úgyhogy azt is túl lehetett élni. A többi
poén annyira fergeteges volt, hogy ezek eltörpültek mellettük. Továbbá a poén
szerves részét képezte Colin Firth „britsége”, ugyanis bármilyen szituációban
angolos eleganciával és visszafogottsággal viselkedett, de ettől nem vált az
egész erőltetetté, komorrá vagy unalmassá. Éppen ellenkezőleg, Harry
mosolytalansága, komoly arca inkább felértékelte a vicces jeleneteket.
A
szereplők. Colin Firth és Cameron Diaz tökéletes választások voltak. Nagyot
alakítottak mind a ketten. Alan Rickman is jó volt természetesen, de nekem ő
egy kicsit kilógott a sorból, mert egyszerűen nem tudom őt elképzelni gonosz
szereplőként. A mellékszereplők igazából elhanyagolhatóak, csupán szükséges
kellékek voltak. A főszereplő hármas elvitte az egész filmet. Viszont a
szinkronhangokkal nem voltam megelégedve, pontosabban Colin Firth
szinkronhangjával. Eddig mintha valaki más szinkronizálta volna, és annyira nem
éreztem hozzá illőnek ezt az új hangot.
Továbbá
Colin Firth-ről még: Én meglehetősen brit-mániás vagyok, ezért élek-halok érte.
Az egész filmben öltönyt viselt, időnként csokornyakkendővel. Csupa
jólfésültség, csupa elegancia. A fekete keretes szemüveg iszonyú dögösen állt
rajta. És amikor közelről mutatták az arcát, megbizonyosodtam róla, hogy a
barna szemek is lehetnek szépek. Egyszóval meg kellett zabálni.
Még
egy dolog. Nagyon-nagyon tetszett, és már igazán régen láttam ilyet, hogy a
film egy megrajzolt, képregényszerű introval indult. Még egy ok, amiért
kizárólag „műkedvelőknek” ajánlom. :) (Meg persze azoknak, akik 900 Ft-ért
szeretnék látni Cameron Diazt bugyiban-melltartóban, Alan Rickmant tök pucéran
elölről-hátulról, és/vagy Colin Firth szexi lábait… :D)
|